• Rodzice i Dzieci Blog
  • kathleen.weles@gmail.com
Media a rozwój mowy u dziecka

Media a rozwój mowy u dziecka

Nasz synek ma 2,5 roku a już potrafi zabrać mój telefon, kliknąć na You Tuba i włączyć ulubioną świnkę Peppę. Jak się tego nauczył ? Podejrzewam, że pomogła mu starsza siostra, która czasem korzysta z telefonu i ogląda bajki.

Zauważyliśmy, że dzieci coraz częściej starały się wypraszać u nas telefon a my zmęczeni pracą i codziennością z przyjemnością oddawaliśmy im to urządzenie dla chwili spokoju. Niestety miarka się przebrała gdy po określonym czasie oglądania trzeba było zabrać komórkę a dzieciaki wpadały w histerię. Jak to możliwe, że odcięcie dzieci, które korzystały z telefonu sporadycznie może prowadzić do takiej reakcji ? Dało nam to do myślenia i powoli ograniczamy dzieciom bajki również w telewizji. Jest to bardzo trudne szczególnie po południu. Nie oszukujmy się, że nie pozwalamy im siedzieć przed tv gdy zmęczeni padamy na kanapie. Czasem telewizja jest jedyną metodą aby móc coś zrobić w domu i nie potykać się o plątające pomiędzy nogami dzieci. Jednak staramy się włączać im bajki, które nie ogłupiają np. Maszę i Niedźwiedzia czy bajki na Mini Mini i jak ognia unikamy Cartoon Network czy innych podobnych stacji.

Smartfony nie uczą mówić

Wracając do tableta i komórki. Ostatnio wyczytałam w sieci, że w Kanadzie przeprowadzono badania na grupie prawie 900 dzieci w wieku od 6 miesięcy do 2 lat pod względem rozwoju mowy i używania tabletu lub komórki. Prawie 20 procent maluchów przed 18 miesiącem życia korzysta z tableta ok. 30 minut dziennie. badania prowadzone były przez kilka lat i wynika z nich, że używanie smatrfonów opóźnia rozwój mowy o 50 procent. 

Niestety żaden komputer czy telewizor nie zastąpi dziecku żywego słowa i kontaktu z drugą osobą. Słowa, które dziecko słyszy z ekanu to słowa bierne, nie pozwalające na natualny kontakt. Żywe słowo, rozmowa z inną osobą są odbierane i przetwarzane w lewej półkuli mózgu (językowej) i pozytywnie stymulują rozwój mowy u dziecka. Słowo bierne, czyli obraz na ekanie jest analizowany przez prawą półkulę mózgu (niejęzykową). Przewaga bodźców z prawej półkuli blokuje rozwój mowy i języka u dziecka. 

Zaczarowany ekran

Z pewnością często jesteście świadkiem sytuacji gdy dziecko wlepia wzrok w telewizor i nie reaguje na nasze zawołania. A gdy wyłączymy telewizor nagle stajemy się świadkami niesamowitej złości i agresji. Dlaczego ekran hipnotyzuje dziecko ?  Dzieci nie mają celowej (kontrolowanej) podzielności uwagi tzn. że kolorowe obrazki pozostające w ruchu zwracają najbardziej ich uwagę i nie interesuje ich nic poza bajkami. Niektórzy myślą, że dziecko spokojne przed telewizorem będzie miało lepszą koncentrację ponieważ potrafi usiedzieć dłuższą chwilę w spokoju. Nic bardziej mylnego. Niedorzały układ neurologiczny dziecka nie jest gotowy na przyjęcie tak dużej dawki bodźców jaką serwują nam bajki czy reklamy. Dlatego dobre bajki dla dzieci są proste i dla nas mogą być mało atrakcyjne ale dla maluchów są idealne ponieważ nie emitują tylu bodźców. 

Nie uwierzycie, że 5 minutowy seans dziecka przed 2 rokiem życia przed telewizorem ma taki efekt jak godzina spędzona w kinie przez dorosłego człowieka. Pamiętacie to uczucie gdy wychodzicie z kina i macie szum i masę informacji w głowie ? A teraz wyobraźcie sobie, że dziecko ogląda bajkę godzinę.

 

Czym jeszcze grozi częste oglądanie telewizji

Dziecko traci zainteresowanie światem zewnętrznym. Gry lub bajki są o wiele ciekawsze i nie wymagają tyle wysiłku co wycieczki, spacer czy zabawa z innymi dziećmi.

Przesiadywanie przed ekranem niszczy wzrok, deformuje kręgosłup i często prowadzi do nadwagi. 

Wśród dziei w wieku poniżej 3 lat oglądanie telewizji wiąże się często z zaburzeniami snu. 

22 thoughts on “Media a rozwój mowy u dziecka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *